به مناسبت چهل و یکمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)

به همراه گزارش تصویری

مراسم چهل و یکمین سالگرد ارتحال دانشمند بزرگ جهان اسلام، آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)، همایش حکیم الهی در دارالقرآن و مدرس عالی تفسیر علامه طباطبایی(ره) شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱ در بیت آن عالم ربانی در قم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید و فضلای حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن بیان گزارش از فعالیت ها و آثار علمی و پژوهشی در مورد آثار و شخصیت علامه طباطبایی ، سخنرانان مراسم به بیان ویژگیهای اخلاقی علامه و اهمیت و جایگاه تفسیر المیزان در جهان اسلام پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی مدیر دارالقرآن و مدرس تفسیر علامه طباطبایی با اظهار تأسف از اینکه جوانان ما علامه را درک نکردند، از علاقه وافر خود به علامه سخن گفت.

ابشان با بیان برخی از مشاهدات خود از منش و اخلاق علامه ابراز کرد: مرحوم علامه خیلی به مردم احترام می‌گذاشتند و در روضه‌هایی که صبح جمعه داشتند، در برابر دیگران و حتی یک کودک ۶-۷ ساله تمام قد می‌ایستادند. همچنین به نامه‌هایی که یک طلبه نوجوان پایه دومی، مثلا در مسائل ساده احکام یا از این هم ساده‌تر می پرسید، با دست‌خط خودشان تفصیلا پاسخ می‌دادند.

استاد عابدی، در ادامه با بیان این که أم الکتاب تألیفات حضرت علامه کتاب شریف تفسیر المیزان است، به بیان امتیازات تفسیر المیزان پرداخت و گفت: امتیازاتی که در آثار شاگردان علامه هم کمتر پیدا می‌شود و موجب شده است که شهید مطهری در مورد آن بگوید «ارزش تفسیر المیزان صدسال دیگر شناخته خواهد شد»

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به مطالعات گسترده علامه در آثار و کتاب های مختلف، اضافه کرد: نقل‌قول هایی از کتب نظامی کمیاب برخی امرای ارتش در المیزان به چشم می‌خورد.

ایشان افزود: از دیگر خصوصیات بارز در آثار علامه این است که با وجود اینکه فارس نبوده اند، اما نگارش فارسی ایشان ویژه است و این را در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به خوبی می‌توان دریافت.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در پایان سخنرانی خود گفت: خدا را شاکریم که بیت شریف علامه طباطبایی رحمه الله امروز به محل برگزاری دروس تفسیر قرآن کریم و دیگر آثار علامه توسط علما و مفسرین قرآن کریم تبدیل شده و همه روزه جمع کثیری از طلاب سطوح عالی در این محل به درس و بحث حوزوی مشغول می شوند.

گزارش تصویری مراسم:

پاسخ دهید