در این مراسم حجتالاسلاموالمسلمین احمد عابدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش معصوم(علیه السلام) ارتقای درجات انسان در بهشت برین به تعداد آیاتی از قرآن است که در زمان حیات خوانده است.
ایشان به برخی از اساتید فلسفه و علم کلام اشاره کرد و گفت: به غیر از مقامات و جایگاه این اساتید و فلاسفه اما ازجمله خصوصیات ایشان انس و کثرت آنها در قرائت قرآن بوده است. لذا جایگاه قرائت قرآن بسیار والا و شأن آن بسیار عزیز است.
استاد عابدی به ضرورت به کار بردن عبارت اعوذ بالله من الشیطان الرجیم پیش از ذکر بسمالله اشاره کرد و گفت: بههرحال پناه بردن به ساحت قدسی باریتعالی به عنوان یک وادی امن و ملتجی الهی نیازمند آن است که از شیطان اعلام تنفر و انزجار کنیم.
ایشان عبارت بسمالله الرحمن الرحیم را به عنوان یک آیه مجزا در قرآن نامید و افزود: بسمالله هر سوره ویژه و مختص آن سوره است و قرابت معنایی با محتوای آن سوره دارد. کتابی وجود دارد که در آن ۷۰۰ شکل مختلف در باب ترجمه بسمالله الرحمن الرحیم آورده شده است، این امر بر اهمیت این موضوع که در ادعای بسمالله الرحمن الرحیم مختص هر سوره باید دقت و تأمل بسیار ویژهای داشت.
استاد عابدی تأکید کرد: نخستین بار ترجمه بسمالله الرحمن الرحیم به این شکل که گفته میشود به نام خداوند بخشنده و مهربان توسط سلمان فارسی ارائه شد، این ترجمه تحت اللفظی این آیه است اما باید توجه داشت که در هر سوره این آیه باید با توجه به معانی آیات همان سوره مورد توجه قرار گیرد و اینکه تأکید بر کدام واژه باشد؛ بخشندگی خدا و یا رحمانیان ایشان!
ایشان در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت جایگاه بسمالله الرحمن الرحیم گفت: اگر هر فرد مومنی ۷۸۶ مرتبه بسمالله الرحمن الرحیم بگوید و پس از آن ۱۳۲ مرتبه نیز ذکر صلی علی محمد و آله را به زبان بیاورد، مستجابالدعوه خواهد شد.