کتاب «ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در ۴۰۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

حضرت خدیجه سلام الله علیها سال‌های فراوانی از عمر خویش را در برابر فرعون‌های زمان خود چون بولهب، بوجهل و بوسفیان ایستاد و مبارزه کرده و از همسر خود دفاع کرد و هرگز کوچک کوچک‌ترین کلامی که نشانه رنجش و گلایه و شکوه باشد، بر زبان جاری نساخت، بلکه همیشه به همسر خود تسلی می داد و سفارش به صبر و مقاومت در برابر ستمگران می‌کرد. او چه در دوشیزگی و چه در نقش همسر و چه شریک زندگی رسول خدا صل الله علیه و آله و چه در نقش مادر و چه در نقش زنان رزمنده و حتی زنان سیاست پیشه، چنان نیک درخشید که آموزگار و اسوه حسنه همه زنان در همه عرصه‌های زندگی شد.

اثر حاضر شرح فضایل فردی و اجتماعی و عبادی این بانوی بزرگوار است که به مناسبت ۱۵۰۰ مین سال تولد ایشان به زیور طبع آراسته شده است.

  • علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ساختار اثر

در ابتدای این اثر به کمالات و فضایل خدیجه کبری سلام الله علیها پرداخته شده و سپس عبادت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه این اثر، مباحثی با عناوین مباهات خداوند به خدیجه سلام الله علیها، ارتباط خدیجه کبری سلام الله علیها با فرشته وحی، علم حضرت خدیجه سلام الله علیها، حازمه بودن خدیجه کبری سلام الله علیها، طرف مشورت رسول خدا صل الله علیه و آله، شوق بهشت به خدیجه کبری سلام الله علیها، گریه همیشگی رسول خدا صل الله علیه و آله بر خدیجه سلام الله علیها، وِرد حضرت خدیجه سلام الله علیها، تبیین شده است.

قرآن کریم و خدیجه کبری سلام الله علیها، خدیجه کبری سلام الله علیها در سیره حدیث و حدیث و گفتار و رفتار رسول خدا صل الله علیه و آله، خدیجه کبری سلام الله علیها در کلام ائمه معصومین علیهم السلام، رسول خدا صل الله علیه و آله در کلام و رفتار خدیجه سلام الله علیها، و بزرگترین تاجر مکه از دیگر عناوین این اثر به شمار می‌رود.

در ادامه این اثر ضمن اشاره به اصالت خانوادگی این بانوی بزرگوار، انفاق حضرت خدیجه سلام الله علیها تشریح شده و مقام احسان حضرت خدیجه سلام الله علیها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر

* علم حضرت خدیجه سلام الله علیها

مقصود از علم در اینجا خواندن و نوشتن نیست، بلکه علم به معنای آگاهی، معرفت، شناخت صحیح و داشتن تصور و درک درست از اشیا است. اگر کسی بخواهد علم حضرت خدیجه سلام الله علیها را بشناسد، از قرائن و شواهدی که در پی می‌آید می‌تواند جایگاه والای علمی آن حضرت را حدس زده و درک کند.

الف- بیش از نیمی از قرآن کریم در منزل حضرت خدیجه سلام الله علیها نازل شده است و حضرت خدیجه سلام الله علیها این آیات شریفه و شأن نزول و تفسیر آن را آنها را از زبان و رفتار رسول خدا یاد می‌گرفت.

ب. هر چیزی که بر رسول خدا صل الله علیه و آله وحی می‌شد، ابتدا آن حضرت، آن را به خدیجه سلام الله علیها می‌آموخت، حتی احکام که وحی غیر قرآنی هستند.

ج. خدیجه سلام الله علیها چنان علم و آگاهی به رسول خدا صل الله علیه و آله داشت و نشانه‌های نبوت را می‌شناخت که در اولین روز بعثت، به رسول خدا صل الله علیه و آله ایمان آورد و در همان روز به همسر خود گفت: اینکه خدیجه سلام الله علیها بدون تقاضای هیچ دلیل و شواهدی، به همسر خود ایمان آورد، دلیل آن است که خدیجه سلام الله علیها نشانه‌ها و اعلام نبوت را به خوبی، می‌شناخته است.

د. وقتی سلام خداوند به خدیجه سلام الله علیها ابلاغ شد، خدیجه جواب داد: «ان الله هو السلام و منه السلام و الیه یعود السلام». این پاسخ دقیق و حساب شده تنها از کسی صادر می‌شود که در بالاترین جایگاه علمی و معرفتی قرار گرفته باشد.

ه. معرفت کامل حضرت خدیجه سلام الله علیها نسبت به صدق ادعاهای همسر خود قبل از بعثت و پس از آن و اعتقاد به حقانیت دین جدید اسلام و اعتقاد به آن که این دین – در عین غربت – سرانجام بر همه ملت‌ها و ادیان غلبه خواهد کرد و…، شاهد دیگری بر علم آن حضرت است.

ی. کسی که ثروتمندترین فرد شهر مکه در زمان خود بوده، و به راحتی تمام اموال خود را یک مرتبه در راه اهداف مقدس رسول خدا صل الله علیه و آله می‌بخشد، معلوم می‌شود علم و ایمان بسیار بالا و قوی از روز قیامت دارد.

پاسخ دهید