به همراه گزارش تصویری

نشست علمی‌ اخلاقی با حضور حجت‌الاسلام احمد عابدی و اساتید نخبه بسیجی روز دوشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد.
استاد عابدی در این جلسه مباحثی در خصوص فضیلت علم و اخلاق، مسئولیت‌پذیری و بازخورد اعمال مطرح کردند.

حجت‌الاسلام احمد عابدی در جشنواره جهادگران علم و فناوری و تجلیل از نخبگان بسیجی که در سالن شهیدشهریاری دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: الأزهر بزرگترین مرکز علمی دنیای اسلام است که حدوداً ۱۷۰ دانشکده و ۵۰۰ هزار دانشجو دارد.

ایشان افزودند: اکثر دانشجویان دانشگاه الازهر از حافظان قرآن هستند و این دانشگاه به نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: زمانی قرار بود رشته‌ای نامناسب در این دانشگاه تدریس شود که مورد مخالفت آیت الله سیستانی در نجف قرار گرفت اما رئیس دانشگاه الازهر توصیه ایشان را نادیده گرفت و دانشگاه را متعلق به اهل سنت معرفی کرد و آیت الله سیستانی نیز در پاسخ فرمودند الازهر شرف لنا یعنی این دانشگاه متعلق به تمام مسلمانان و دنیای اسلام است.

حجت‌الاسلام عابدی خاطرنشان کرد: شاید اکثر مردم اسم فخر رازی را شنیده باشند؛ ایشان کسی است که معروف است به امام المشککین یعنی کسی که نسبت به همه چیز شک کرده است از وجود خدا تا بحث‌های مربوط به طبیعیات ادبیات و حقوق.

ایشان افزودند: این دانشمند در کلام خود می‌گوید که من به همه چیز شک کردم بجز معصومیت فاطمه زهرا سلام الله علیها؛ حتی از نظر فخر رازی نیز عصمت فاطمه زهرا سلام الله قابل تردید نیست لذا کسی که در وجود خدا سوال و شبهه داشته در عصمت فاطمه زهرا شکی نداشته است و عصمت او را قطعی و واضح می‌داند از این رو از این عصت به جمله سیدة النساء العالمین می‌رسیم که معنا و مفاهیم بسیاری دارد.

حجت‌الاسلام عابدی اذعان داشت: در شهر سرپل‌ذهاب مقبره‌ای است که متعلق به احمد بن اسحاق است این بزرگوار از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام است در زمان ایشان شخصی به نام ثابت بن عروه کتابی علیه قرآن نوشت که در این کتاب اشکالات زیادی به قرآن گرفته شده بود.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری علیه السلام احمد بن اسحاق را مامور کردند تا به دیدار ثابت برود و به سوالات و شبهات موجود در این کتاب پاسخ گوید. امام حسن عسکری قبل از گسیل احمد بن اسحاق به سوی ثابت به ایشان توصیه کردند که با ثابت با احترام و ادب سخن بگوید، احمد بن اسحاق در جواب امام فرمودند چگونه با فردی که علیه قرآن کتاب نوشته با احترام سخن بگویم! امام پاسخ دادند احترام به او به این خاطر است که او فردی عالم است وگرنه کار او در ایجاد شبهه در قرآن قابل دفاع و احترام نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: احمد بن اسحاق نیز طبق گفته امام در ابتدای دیدار با ثابت ابن عروه بسیار او را احترام کردند و ثابت که از این رفتار متعجب شده بود گفت تا به حال ندیدم که مسلمانی با احترام با من رفتار کند علی رغم اینکه بر علیه کتاب او قلم زده‌ام؛ احمد بن اسحاق در پاسخ گفت من نیز اتفاقاً از جانب امام حسن عسگری برای پاسخگویی به شبهاتی که در قرآن مطرح کرده‌ای نزد شما آمده‌ام، لیکن از امام خود دستور دارم که قبل از هر چیز با احترام و ادب با شما رفتار کنم.

ایشان افزودند: ثابت که سخت تحت تاثیر این حرکت قرار گرفته بود به اسحاق گفت که اگر دین اسلام واقعاً این چنین است من همین جا و همین لحظه این کتاب را پاره می‌کنم و به اسلام و تشیع گرایش پیدا می‌کنم، ثابت پس از گرویدن به اسلام و مذهب تشیع کتابی را در تایید قرآن نوشت.

حجت‌الاسلام عابدی افزود: یعنی هر عالم غیرمسلمان هم کتاب بنویسد قابل احترام است بنابراین علم و عالم نزد مسلمانان احترام دارد و لو شخصی یهیودی یا مسیحی باشد.

ایشان با تأکید بر اینکه کبریایی مخصوص خداست، خاطرنشان کرد: تکبر و خودنمایی با علم سازگار نیست کسی که خود را برتر از دیگران بداند حریم علم را نگه نداشته است چرا که علم دارای ارزش و نوعی عبادت است.

گزارش تصویری:

منبع: مرصاد

پاسخ دهید