به مناسبت ایام معصومیه انجام شد

مشاور تولیت، معاون فرهنگی و مدیر روابط عمومی آستان مقدس بانوی کرامت به همراه آیت‌الله عابدی به مناسبت ایام معصومیه با آیت الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

استاد احمد عابدی با اشاره به شواهد و قرائن تاریخی احتمال به شهادت رسیدن حضرت معصومه سلام الله علیها توسط یهودیان و به سفارش مأمون عباسی را قوی دانست و گفت: این موضوع که کشتن یک بانو در جنگ و با شمشیر برای مأمون و حکومتش ننگ و زشت بوده است احتمال مسموم کردن ایشان را بالا می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، جمعی از مسئولان فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله آیت الله احمد عابدی محقق و پژوهشگر مطرح حوزوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد مشاور تولیت آستان مقدس بانوی کرامت، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام محسن آمره مدیر روابط عمومی حرم مطهر با حضور در دفتر آیت الله علوی گرگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله احمد عابدی در دیدار با آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی با اشاره به اینکه کتاب تاریخ قم از معتبرترین کتاب‌ها در بیان تاریخ قم است و علامه مجلسی از این کتاب تجلیل کرده و از آن در بحار الانوار یاد کرده است، اظهار کرد: در این کتاب تاریخ رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها را دهم ربیع الثانی ذکر کرده است که با احتساب مدت ۱۷ روزی که ایشان در قم بوده اند تاریخ ۲۳ ربیع الاول به عنوان سالروز ورود این حضرت به قم تعیین شده است.

ایشان با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها با یک کاروان حدود ۷۰ نفره از فرزندان موسی بن جعفر شامل برادران و برادرزاده های خود از مدینه مهاجرت کردند، افزود: در تاریخ ذکر شده است که در کوفه و بغداد عده ای از یهودیان مانند ابوسرایا به دنبال کشتن این حضرت بودند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از طرف دیگر کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها مهمان مأمون عباسی بودند و با وجود اقتداری که مأمون داشت گروه اندکی در آوه در نزدیکی قم تمام کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها را قتل عام کردند و قبر همراهان حضرت معصومه سلام الله علیها در آنجا معلوم است بنابراین بعید نیست که دست خود مأمون در این قتل عام در کار بوده و افرادی را به این کار مأمور کرده باشد.

ایشان با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها یک بانوی ۲۷ یا ۲۸ ساله بودند، گفت: چطور است که در یک حمله همه افراد کشته می شوند بجز یک نفر که آن یک نفر هم یک بانو و شاخص ترین فرد آن کاروان بوده است و اصلا بعید نیست که در آنجا مسموم شده باشند و یا آسیب جدی دیده باشند که تنها بعد از ۱۷ روز اقامت در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

آیت الله احمد عابدی افزود: بنابراین احتمال مسمومیت و یا زخمی شدن ایشان زیاد است و به همین خاطر ما برای حضرت معصومه سلام الله علیها از عبارت رحلت شهادت گونه استفاده می کنیم.

ایشان تأکید کرد: در برخی منابع آمده است که مأمون قصد داشت با حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج کند اما وقتی دید که حضرت معصومه سلام الله علیها همه جا علیه مأمون سخن می‌گویند و روایاتی را نقل می کنند که به ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) دلالت داشت فهمید که به این هدف خود نمی‌رسد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بعد از جریاناتی که در کوفه، بغداد و همدان برای کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها اتفاق افتاد و باز هم حضرت احادیث ولایت را نقل می‌کردند مأمون یقین کرد که به خواسته‌اش نمی‌رسد و این می‌تواند قرینه‌ای بر دست داشتن مأمون در شهادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها باشد.

ایشان گفت: از آنجایی که کشتن یک بانو در جنگ و با شمشیر برای مأمون و حکومتش ننگ و زشت بوده است احتمال مسموم کردن ایشان را بالا می‌برد.